En knallhelg på Hvitserk Ekspedisjonsfestival

Helga 4-6 November meldte jeg meg, med litt skrekkblandet fryd på Hvitserks Ekspedisjonsfestival på Kobberhaughytta i Oslo-marka. Alene blant 100 andre turfolk som sikkert var mye mer erfarne enn meg og reiste sammen? Jeg tok selvfølgelig feil. Det ble en knallhelg.

Jeg hadde tatt meg fri fredag og satte meg i bilen mot Oslo tidlig på formiddagen. Det var meldt snø hele helgen så planen var å komme frem før snøværet satte inn. Med sekken ukritisk lastet opp med vintertelt, reinskinn og andre godsaker ble de korte kilometerne fra Sørkedalen skole til Kobberhaughytta ganske tunge. Her gikk det kun en vei og det var oppover. I to-tida kom jeg frem som nummer to med telt så her var det bare å velge og vrake i gode teltplasser. Helsport Svalbard 3 er et langt telt så akkurat det kom godt med! Teltet kom opp og ble innredet etter alle kunstens regler.

DCIM109GOPRO
Reinskinnet gjør det ekstra trivelig i teltet!

Jeg spiste og slappet av litt i soveposen og hadde god tid før programmet for kvelden begynte klokka syv. Etter en tid hører jeg stadig flere dukke opp på utsiden og en liten tur ut bekrefter at det begynner å fylles opp med telt på alle kanter. Plutselig nærmer klokka seg syv og jeg tasser oppover mot hytta. Inne er det fullt opp med likesinnede som gjør seg klar for en pangstart på helgen. Etter en kort introduksjon går Børge Ousland på som første foredragsholder. Fantastisk, personlig og artig foredrag fra et langt liv som en av de største eventyrerne vi har. Tida flyr og rundt ni går neste på, Mats Grimseth fra Larvik. Mats holder et flott, litt annerledes foredrag om hvordan livet endret seg fra å være en umotivert ungdom som ble mobbet til å bli en selvsikker kar som gjør akkurat det han har lyst til og drømmer om. Virkelig bra og mye jeg kan kjenne meg igjen i.
Godt utpå kvelden drar DNT Fjellsport igang «Ekspedisjonsquiz». Jeg danner lag sammen med fire andre som også reiser alene på festivalen. Spørsmålene er ikke akkurat av det enkle slaget. Her må man ha reist mye eller lest mye ekspedisjonshistorie for å hevde seg. Vi svarer etter beste evne og inntar sisteplassen med god margin. Sisteplassen er imidlertid tilgodesett med en fin trøstepermie i form av drikkeflaske og drybag fra Bergans, så det er aldri så gæernt at det ikke er godt for noe. Etter quizen bærer det rett i soveposen og jeg sover uvanlig godt hele natten igjennom.
En liten videosnutt av hva som møtte meg etter quizen:

Snøvær fredag kveld

Lørdag morgen våkner jeg til en del vind og snø som dekker teltet. Veldig glad for at jeg bar de ekstra kiloene vinterteltet veier. Reinsfjell Superlight hadde nok gjort jobben greit, men med vesentlig mer kondens! Det blir en rask tur ut i snøføyka for å gjøre nødvendige ærend før kaffe og mat inntas. Jeg har med plenty bensin så jeg kosefyrer litt og får en varm, rolig start på dagen. Først på lørdagens program står «Ekspedisjonsforberedelser» med to erfarne Hvitserk-guider.  Jeg tar med meg reinskinnet og tusler bort i gapahuken der «kurset» skal holdes. Det er forholdsvis surt vær så reinskinnet blir populært og jeg får hyggelig selskap umiddelbart. Kurset starter og vi får mange nyttige tips om blant annet planlegging av mat, bekledning, navigasjon og teltrutiner på kalde turer. Her merker jeg at jeg faktisk har mye kunnskap fra før, så på dette kurset er jeg blant de med mest erfaring. Litt moro å kunne komme med egne erfaringer og metoder og få bekreftelse på at man ikke er helt på jordet.
Rundt klokka to er vi ferdige og jeg faller for fristelsen til å få igjen varmen i soveposen. Det skulle jeg kanskje ikke gjort, for der blir jeg liggende og sover et par timer slik at jeg misser «uoffisiell NM i dekktrekk». Jaja, det gjør egentlig ingenting. Hadde ingen ambisjoner om å delta uansett.

Etter en bedre middag i form av karbonader på polarbrød og et par pils er jeg klar for kveldens program på hytta. Først ut er Sigrid Henjum med et veldig artig foredrag om en padletur av de sjeldne da de ble de første i verden til å padle rundt hele Nordaustlandet, Svalbards nest største øy.
Etter Sigrid kommer Aleksander Gamme for å annonsere årets eventyrer og årets «rookie». Overraskelsen er stor når han plutselig kommer og setter seg ved siden av meg og slår av en liten prat. Veldig artig! Utdelingen går i gang og Monica «Moa» Hunseid ble årets rookie og Tormod Granheim årets eventyrer. Tormod holdt etterpå et lite foredrag om hans siste prosjekt der han har besteget alle topper over 4000 meter i alpene.

Etter utdelingen kommer helga høydepunkt etter Børge Ousland for min del. Marius Nergård Pettersen og Mikkel Soya Bølstad holder et lettbeint og morsomt foredrag om Mikroeventyr. Veldig artig og inspirerende, der hovedessensen er at man verken trenger reise langt eller lenge for å få flotte natur og turopplevelser. Ekstra artig siden jeg nylig har lest Marius bok «Oslos nære villmark» og holder på med boka hans om Lomsdal-Visten. Etter foredraget gleder jeg meg enda mer til søndagens fotokurs med nettopp Marius Nergård Pettersen.
Det nærmer seg midnatt når foredraget er ferdig. Den annonserte bålfesten blir flyttet inn på grunn av sterk vind og snødrev. Jeg velger å droppe festen og tar kvelden for å være opplagt til fotokurs.

Søndag morgen forløper som vanlig med kaffe og frokost fra soveposen og jeg er mer enn klar for fotokurs. Klokka 10 møter jeg opp og Marius fordeler oss i par som skal jobbe sammen på kurset. Jeg blir satt sammen med ei veldig trivelig dame og vi tar fatt på første oppgave for å løsne opp stemningen. Vi får beskjed om å ta et bilde som formidler en god følelse fra helga. Ikke helt enkelt for en som helst ikke viser for mange følelser, men det virker etter hensikt og stemningen ble fort god. Her er resultatet:
img_4936_30209309423_o
Vi trekker så inn på ei hytte litt unna hovedhytta og får mange gode tips fra en meget god tur-fotograf. Kurset går altfor fort og plutselig er vi ferdige. Jeg rusler tilbake til teltet, pakker sammen og tar fatt på veien ned igjen til bilen.
Takk for en fantastisk bra helg! Jeg kommer garantert igjen neste år.

Timelapse fra nedrigging av teltet

2 kommentarer til «En knallhelg på Hvitserk Ekspedisjonsfestival»

1. Hehe, nei, her har jeg litt hjelp med å ta bilde 😉 Hvis jeg ikke husker feil så har jeg to sekunder mellom bildene i timelapsen ?

2. He he, jeg syntes du så drøyt superhappy ut til å stirre i egen selvutløser. 🙂 Hvor lang tid er det mellom bildene på den timelapsen?

Spørsmål eller kommentarer til innlegget?

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.